Laddar...

Erbjudande

I över 25 år har vi hjälpt små och stora kunder med att förtydliga och förädla kärnan i verksamheten för att nå ut till fler. Här är några exempel på hur och med vad vi jobbar.

Fastigheter

Allting börjar med affären

 

DNAB har arbetat med fastigheter i över 25 år. Vi tar fram koncept för fastighetsbolag och områdesutveckling men producerar också mer direkt marknadsföringsmaterial vid nya affärer och gentemot befintliga kunder. Det kan exempelvis handla om upplägg och innehåll till säljpresentationer eller annonsering av olika slag.

Ofta handlar det om att finna och förmedla fastighetsbolagets roll i större sammanhang med flera intressenter. Fastigheter handlar om ansvarstagande och långsiktighet, men också om utveckling och inspiration. Och i slutänden om försäljning och kundomhändertagande.

Därför måste allt kommunikationsarbete ligga nära affär och förvaltning – såväl i process som i det kreativa arbetet. Det ska helt enkelt göra projekten, fastigheterna och fastighetsbolagen rättvisa.

 

 

 

Med kreativ höjd, en dos energi utöver det vanliga och ett alltid fantastiskt trevligt bemötande löste DNAB många kluriga utmaningar i såväl sociala medier som på plats i våra områden.

– Elisabet Olin, f.d. Kommunikationschef Fabege

 

 

DNAB arbetar målinriktat, konceptuellt och hela tiden mycket nära verkligheten. Det behövs för att långsiktigt och på riktigt tydliggöra, stärka och nå ut med varumärke och erbjudande – inte minst för företag som agerar i lite mer komplicerade sammanhang.

– Karin Askell, kommunikationschef och varumärkesansvarig

Bank, finans och försäkring

Konsten att göra det svåra enkelt

 

Kunder inom bank, finans, pensionsförsäkring, försäkring och betaltjänster vänder sig till DNAB för att göra det svåra enkelt och för att få hjälp med att sticka ut på en marknad med generiska produkter. Utmaningen ligger ofta i att paketera det vardagliga som alla aktörer erbjuder i en form som speglar de unika värden som ofta finns i varumärke, värderingar, arv och företagskultur. Även om det handlar om hårda pengar är det inte sällan det mänskliga och personliga som differentierar. Exempel på frågor som vi arbetar med inkluderar visuell identitet och grafisk design för digitala mötesplatser, marknadsföring av produkter och tjänster, intern- och ledningskommunikation samt employer branding.

Employer branding

Fokus på det viktigaste ni har

 

Som en gammal reklambyrå med anor från 1990-talet kan vi konstatera att intern kommunikation är viktigare än extern kommunikation. Punkt. Människorna som arbetar, eller skulle kunna arbeta hos er, är er viktigaste resurs och bör därför behandlas därefter även kommunikativt. DNAB hjälper till med att formulera varumärkeslöften, employee value propositions, och corporate narratives samt att genomföra exempelvis chefskonferenser och internkampanjer. Ta ingen förståelse för given, säg ingenting externt utan att först ha sagt det internt och investera mer i produktion är exempel på vad vi ofta predikar till våra kunder.

Rapporter

Värdefull paketering

 

Årsredovisningar, hållbarhetsrapporter och digitaliseringsrapporter är ofta outnyttjade källor till att stärka företag som leverantör, arbetsgivare och investering. Vi arbetar med koncept, paketering och design för rapporter och tillhörande aktiviteter med primärt fokus på att nå ut med varumärkets unika styrkor och trovärdighet. Extra intressant blir det här i frågor som hållbarhet och digitalisering, något som annars lätt blir generiskt i rapporteringen. Rapportåret 2023 arbetade vi för kunder inom bank och finans, pensionsrådgivning, fastigheter och livsmedel.

Försäljning

Nå ut och nå fram

Varför läggs det inte mer resurser på den direkta försäljningen? I alla säljprocesser gentemot exempelvis företag eller återförsäljare finns flera steg som behöver paketeras, tydliggöras och göras mer effektfulla för att nå ut och nå fram bättre med produkters och tjänsters USP. Väldigt sällan har duktiga säljare ett säljmaterial som gör deras arbete rättvisa trots att det är i deras möten och kommunikation som intäkterna genereras. Försäljningskommunikation handlar om att hjälpa till med prioritering, före-under-efter-rekommendationer och inte minst paketering och slagkraftiga budskap. Med rätt grunder går material att göra skalbara, mallade och kostnadseffektiva för bästa möjliga ROI. DNAB arbetar med försäljningsavdelningar inom bland annat hemelektronik, konsult- och rådgivningstjänster, fastigheter samt pension och försäkring.

 

 

 

Konsumentmarknadsföring

Effekt istället för effektsökeri

 

Nej, svaret ligger väldigt sällan hos konsumenterna. De vet helt enkelt inte vad de letar efter och har egentligen inte så tydliga åsikter. Däremot vet de vad de gillar när de ser det. Det är därför som varumärken och produkter behöver vara tydliga med vad de står för. Att det var förlagan till DNAB som utvecklade ”Pantamera” säger ganska mycket om vilken sorts kommunikation vi tror fungerar mot konsumenter.

  1. Berätta vad du vill.
  2. Var slagkraftig.

Inte i omvänd ordning.

Effektsökeri för effektsökeriets skull är ofta bortkastade pengar. Ett samarbete med oss handlar därför alltid om att era kunder ska veta varför de ska välja er, snarare än om att vår reklam väljs som vinnare av roliga priser.

Varumärken

Håll hårt i kärnan

 

Alltför många företag tittar för långt bort när de söker svar om varumärkets roll och möjligheter. Svaret finns oftast helt nära; I kulturen, affärsidén, historiken, visionen och hos de anställda.

I vissa fall hjälper vi företag att förtydliga kärnan, och i andra fall att hitta tillbaka till den. Och i samtliga fall att hålla hårt i den. Oavsett om det gäller marknadskommunikation, försäljning, affärsutveckling eller HR-frågor.

Design

Långsiktig och löpande utveckling

 

”Design handlar mer om att välja bort än om att bara skapa, skapa, skapa…” är bevingade ord sagda spontant av en art director på DNAB. Vi är mest stolta över just de uppdrag som har gått ut på att utveckla identiteter löpande och långsiktigt utan att det märks. Tvära och trendiga kast kräver stora investeringar och riskerar att urvattna uppbyggda värden. Därför hjälper vi i stället våra kunder med det värdefulla löpande förändringsarbetet – tydliga identiteter och designprogram som speglar just deras varumärke och verklighet. Samtidigt krävs ständig utveckling för att möta och matcha förändringar, nya krav från olika intressenter eller större strategiskiften. DNAB har tagit fram odödliga visuella varumärkesidentiteter men befinner sig oftast i vardagen med starka designprogram för exempelvis betalkort, hemsidor, PPT-presentationer och rapporter.

Vi lämnar gärna referenser på förfrågan.